Systematyka nawierzchni poziomych

Witam! Jeśli czytacie e-Parkour nie od dziś, zapewne pamiętacie mój artykuł pod tytułem "Systematyka nawierzchni pionowych", opisujący różne rodzaje ścian (i nie tylko). Ten tekst będzie traktował o nawierzchniach poziomych, czyli uzupełnia poprzedni o opisy kilku rodzajów powierzchni lądowania. Ponieważ tematem numeru są skoki, taki mini-przewodnik może się Wam przydać. Zaczynamy.



Płytki
Płytki to dość nietypowa nawierzchnia. Nie jest zbyt często spotykana na naszej drodze. Nawierzchnie z płytek cechują się twardością, są bardzo równe. Czasami można się na płytkach pośliznąć - szczególnie kiedy są mokre.



Chodnik
Niegdyś płyty, teraz kostka - oto oblicze chodników, które również służą nam do lądowania i biegania. Zasadniczo chodniki nie różnią się parametrami od nawierzchni betonowych, są podobnie twarde i wytrzymałe ale bardziej nierówne. Nie będe się bardziej rozpisywał.



Beton
Z betonem mamy najczęściej do czynienia przy budynkach, na placach, schodach czy parkingach. Jest to, jak zapewne niejeden z Was już się przekonał, materiał twardy i z tego powodu nie przeznaczony dla początkujących. Przy lądowaniu na beton można sobie obić pięty, a przy rollu potłuc kości kręgosłupa, łopatki i miednicy. Można, ale niekoniecznie trzeba. Mimo wszystko pierwsze lądowania na betonie powinno się wykonywać z małych wysokości, a rollować - mając w tym doświadczenie na bardziej miękkich nawierzchniach. Beton jest ponadto wytrzymały i "czysty".



Piasek
Pierwsza miękka nawierzchnia w artykule. Piasek jest polecany i zachwalany jako najlepsza naturalna powierzchnia na ćwiczenie rolla i salt. Sam przychylam się do tych pochwał. Piasek jest miękki i zapada się pod naszym ciężarem, co stanowi pewną amortyzację przy lądowaniu. Przed radosnym rzuceniem się na wydmę piasku radzę tylko sprawdzić czy nie ma zakopanych niebezpiecznych przedmiotów (szkieł, kamyków itp.). Wadą piasku jest jego wszechobecność - po pierwszym rollu mamy już piach we włosach, butach, uszach... :)




Trawa
Trawa to bardzo przyjemna nawierzchnia o wszechstronnych zastosowaniach. Jest miękka, co umożliwia w miarę bezpieczne ćwiczenie różnych technik lądowania. Poza tym występuje powszechnie na miejskich skwerach i placach. Niestety w trawie bywa dużo niebezpiecznych "niespodzianek", a źle wykonany na trawie roll odbija się śladem na naszych plecach.



Drewno
Z drewnianymi nawierzchniami spotykamy się głównie na placach zabaw i w parkach. Drewno to wdzięczny materiał - jest sprężyste, czyste i przyczepne. Do jego wad można zaliczyć twardość oraz nierówną powierzchnię.



Żwir
Żwir to nawierzchnia twardsza od piasku, ale na pewno bardziej miękka od asfaltu. Pod pojęciem "żwir" kryje się nawierzchnia pokryta drobnymi kamieniami. Fakt, że żwir podobnie jak piasek ustępuje pod naszym ciężarem podczas biegania i lądowania daje nam pewien komfort przy bieganiu lub rollowaniu po żwirze. Wadami tej nawierzchni są: skłonność do brudzenia oraz możliwość poślizgu przy gwałtownych zmianach kierunku biegu po żwirze.



Asfalt
Pod pojęciem "asfalt" mam na myśli nie tylko pokrycia ulic (na których raczej rzadko się ląduje, ale często biega), ale i inne czarne nawierzchnie, pokrycia dachów, papę. W chłodne dni asfalt jest twardy, a w gorące - rozmiękczony przez słońce i brudzący. Ogólnie dość niewygodna nawierzchnia do lądowania, ale do biegania - jak najbardziej.

To by było na tyle. Wiem, że nie wymieniłem wszystkich rodzajów nawierzchni poziomych, ale myślę że pokrótce opsałem te najważniejsze. Właściwie wiadomości które tutaj zamieściłem są powszechnie znane, ale taki "leksykon" może się komuś przydać i zachęcić do wypróbowania różnych nawierzchni do lądowania. Od tego doświadczenia i wiedzy o nawierzchniach poziomych zależy też nasze bezpieczeństwo w PK. Skaczcie na zdrowie!

choose.an.egg